Hoe gebruik je e-mail marketing voor jouw merk?

Inmiddels is bij vele onder onze volgers bekend dat ik gek ben op marketing en het (op)bouwen van een authentiek bedrijf en met name voor de beauty en wellness branche, liggen er voor vele professionals nog heel veel kansen. Om je een stukje op weg te helpen deel ik graag een aantal waardevolle tips met je, die je zeker een eind op weg zullen helpen.

​De vier belangrijkste personal branding vragen die je jezelf moet stellen als je start met het creëren van een personal brand zijn de onderstaande ‘simpele’ maar krachtige vragen; ​

  1. Wie wil je bereiken?
  2. Hoe kun je ze helpen?
  3. Wie ben jij voor ze als je de factor geld uitsluit?
  4. Waar ga je een community bouwen? ​

De marketingtactieken die je gebruikt, zullen in de loop van de tijd veranderen. Er zijn een miljoen verschillende marketingstrategieën, of het nu een nieuw sociaal netwerk is, manieren van communiceren, ontwerptrends, of plaatsen om te adverteren. Maar de antwoorden op deze vier vragen zijn je fundament en laten je elke keer een duidelijke richting bepalen. Laten we de vragen eens verder onder de loep nemen.

Wie wil je bereiken?
Heb jij als beauty professional duidelijk gedefinieerd wie je doelgroep is? Ik weet dat het eenvoudigste antwoord vaak is “wie mij wil hebben”. Het is gemakkelijk omdat het groter lijkt, wat betekent meer klanten, meer geld en minder concurrentie. En vooral als startende ondernemer wil je gewoonweg niet te kieskeurig zijn. Maar in werkelijkheid is het niet zo eenvoudig. Door je inspanningen te concentreren op “jan en alleman”, verliezen je woorden kracht en bereiken ze niet de juiste mensen. Door je keuze te maken voor een niche en duidelijk te kiezen voor een bepaalde klant, zal je merken dat het je veel voordeel kan brengen; ​

  1. Het zal meteen duidelijk worden hoe je van jezelf een personal brand kan maken om deze klantengroep aan te trekken.
  2. Je weet hoe je jezelf in de markt moet zetten
  3. Je weet welke sociale – media platformen, internetsites of community ze vaak bezoeken
  4. Je weet hoe je ze moet benaderen – via e-mail, social media of persoonlijk. In ieder geval op een manier die bij hen past
  5. Als je veranderingen in je bedrijf doorvoert, weet jij precies waar je feedback kan halen voordat je deze veranderingen definitief doorzet of aanbrengt.

Je tijds-, energie- en marketingbudget is beperkt. Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid tijd en ruimte om je echte fans aan te trekken. Dus stuur je bericht naar de mensen waarvan je weet dat zij geïnteresseerd zijn in de diensten en/of producten die je aanbiedt. Maar hoe bepaal je dit nu? Hoe weet je nu tot welke mensen je je moet richten? Wie ken jij, die graag met je in contact komt, geïnteresseerd is in wat je doet en ook daadwerkelijk klant van je wilt worden? Om hier duidelijkheid in te krijgen heb ik onderstaand een aantal vragen voor je, die de moeite waard zijn om te stellen: ​

  1. Wat zijn je diensten en prijzen, en bij wie zouden deze het beste passen?
  2. Met wie identificeer jij jezelf het beste?
  3. Waar richten je concurrenten zich op?
  4. Is er een dienst, die in je omgeving absoluut nog niet aangeboden word?

Hoe kun je ze helpen? 
Dit is mijn meest favoriete vraag en antwoord, omdat dit voor mij het echte keerpunt in mijn bedrijf was. Ik heb als niche, gekozen voor beauty professionals in het midden tot hoog segment, maar het lampje begon te branden toen ik begreep welke waarde ik kon bieden. Het gaat erom je te kunnen identificeren met diegene waar je mee praat en te begrijpen waar ze hulp, advies en inspiratie voor nodig hebben. Onderstaand enkele voorbeelden van manieren waarop je waarde kunt bieden waarbij je mensen kunt helpen;

  1. Door een actieve community van gelijkgestemde om je heen te creëren
  2. Door nuttige informatie, aanbevelingen en ideeën te delen die inspiratie brengen
  3. Door ze te verbinden met andere bedrijven in je omgeving waarvan jij weet dat ze daar iets aan hebben
  4. Door een vonkje van plezier, vrolijkheid en licht te zijn.

Je denkt misschien: “Ik weet niet echt wat mensen grappig of interessant vinden of waar ze mee worstelen. “Het lijkt misschien een schot in het donker” maar als je een klantprofiel hebt verfijnd dat resoneert met jou en wat specifiek genoeg is, zal je merken dat mensen zich aangetrokken voelen tot wat je wilt delen met ze. Als je eenmaal hebt nagedacht over enkele manieren waarop je waarde, vreugde en inspiratie aan het leven van je klanten kunt toevoegen, is het tijd om een stap terug te doen en de volgende superbelangrijke vraag te stellen.

Wie ben jij voor de klant?
Ik heb al heel vaak gehoord; dit is mij te veel werk of ik vind het echt niet nodig om zaken met mensen te delen die niets te maken hebben met de diensten die ik aanbied of de producten die ik verkoop. Maar laten we het eens van de andere kant bekijken. Als alles wat je doet als een professional in de beautybranche gebaseerd is op snelle, goedkope en een vrijblijvende service, zonder een emotionele band en zonder enige toegevoegde waarde voor het leven van je klant…weet je dan wat je verkoopt? Je verkoopt een koopwaar en in deze markt is de winnaar diegene die de goedkoopste services levert en een gemiddelde kwaliteit. Het is een echte race als we spreken in termen van bodemprijzen. Maar weet je waarin je het verschil dan wel kan maken? Datgene wat je bedrijf in een totaal ander daglicht stelt?

Ironisch genoeg, is datgene wat je zal helpen slagen als beauty professional, de waarde die je buiten je betaalde diensten om, kunt bieden aan mensen. En daarom is de grootste vraag die je jezelf moet stellen: “Wie wil ik zijn als ik niet betaald word?”. Dus, wat denken klanten van je als je niet aan het werk bent? Denken ze zelfs dan ook aan jou? Ik kan me voorstellen dat je het misschien raar in de oren klinkt, maar als eigenaar van een bedrijf ben je eigenlijk een soort leider, je hebt een soort voorbeeldfunctie. Mensen zijn sociale wezens. We zijn allemaal op zoek naar verbinding en herkenning. En geloof het of niet, mensen willen een menselijke connectie voelen met hun nagelstyliste, hun kapper, hun schoonheidsspecialiste, masseuse of pedicure. En ze willen die verbinding niet alleen voelen wanneer ze in je salon of studio zijn. Je biedt waarde en bent als beauty professional van belang, buiten je behandelingen om. En dat moet naar voren komen in wat je met je klanten deelt.

Dus neem eens wat tijd voor jezelf en denk na over wie jij voor je klanten wilt zijn. Wat voor een soort, expertise of inspiratiebron kun jij voor ze zijn? Misschien gaat het om een gezonde levensstijl, biologische en dierproefvrije producten, vrouwenrechten, bewondering voor je vrouwelijke kracht hoe je werk en het privéleven combineert. Er zijn zoveel aspecten te bedenken! Het antwoord, wat bij het lezen van dit stukje, gelijk bij je opkomt, is je persoonlijke kenmerk (personal brand) wat je zal helpen de laatste vraag van dit blog te doen begrijpen.

Waar ga jij een community bouwen? 
Bij het woord community zullen de meeste gelijk denken aan de sociale netwerken zoals Facebook of Instagram. Maar mijn definitie gaat verder dan dat; Jouw community zijn de perfecte klanten, die je constant voorziet van waarde wat ervoor zorgt dat jij je personal brand steeds verder kan ontwikkelen met behoud van je huidige klanten. Waar je besluit, je community te bouwen is een vrije keuze en natuurlijk zijn Facebook & Instagram belangrijk. Maar mijn absolute favoriete manier om een actieve en loyale community op te bouwen is door middel van e-mail

Als je door dit blog hebt gescrold of je hebt het snel gescand om erachter te komen wat de beste manier is om een personal brand op te bouwen, snap ik dat je teleurgesteld bent om te lezen dat een heel belangrijk onderdeel, e-marketing is en dat je denkt “meen je dit nu serieus”? Ik had altijd dezelfde bezwaren die waarschijnlijk ook nu als eerste in je gedachte omhoog komen.

  1. E-mail is old school.
  2. Het is moeilijk om e-mailadressen te verkrijgen, vooral naar de nieuwe invoering van de privacywet
  3. Ik heb niets om over te schrijven
  4. Niemand leest mijn e-mails
  5. Zelfs als ze mijn e-mails lezen, kopen ze nooit iets
  6. Het is supersaai
  7. Ik hou gewoon niet van e-mailmarketing.

Ik dacht altijd hetzelfde. Ik zag die manier van e-mail als spam en vond het nutteloos omdat ik dacht dat niemand het las. En eerlijk gezegd, met de opkomst van de sociale netwerken, was mijn idee dat echt niet meer van deze tijd was. Zal ik eens een geheimpje verklappen; die gedachte is totaal onterecht!

Email marketing in 2020
Een van de beste manieren om het verschil te verklaren waarom e-mail wint via sociale media, is door naar de onderstaande cijfers te kijken:

Facebook: 6%
Instagram: 10%
Email: 22%

Deze percentages zijn het gemiddelde bereik voor elk platform. Het zal je niet ontgaan zijn dat facebook, dus ook Instagram, telkens de algoritmes veranderen. Het gevolg is dat slechts 6% van je Facebook-fans je berichten te zien krijgen. Alleen iets meer van je Instagram-volgers, slechts 4%, zullen je foto’s en berichten te zien krijgen. En laten we niet vergeten dat je totaal geen controle hebt over je volgers. Facebook en Instagram bepalen wat mensen te zien krijgen. Als we dan gaan kijken naar e-mail marketing, met een gemiddeld openingspercentage van 22% denk ik dat je mijn uitspraak al minder raar vindt. Het percentage van deze openingspercentage, mensen die je mail daadwerkelijk lezen, kan zelfs nog verder oplopen. Dat moet je toch veel beter in de oren klinken? Dit werkt toch veel beter dan dat ze bij toeval je bericht via één van de social media kanalen tegenkomen en hier een like aangeven om vervolgens weer verder te scrollen? Bovendien helpen e-mails volgens onderzoeken bij Europese en Amerikaanse bedrijven, 40 keer meer klanten te krijgen dan Facebook. ​

Dus ik vraag je om toch eens met een ander en open blik naar e-mail marketing te kijken! Dit wil overigens niet zeggen dat je geheel moet stoppen met het posten van berichten via social media. Maar verlaag gerust de frequentie van het aantal berichten per week. Scheelt je ook nog eens extra tijd en werk!

XOXO

Liefs Mariska van SlowBeauty Professional

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Laat een reactie achter

Scroll naar top